Bij Brede School Overdinkel is identiteit een essentieel fundament van onze visie. Als open christelijke school verwelkomen we iedereen, ongeacht achtergrond of geloofsovertuiging. Maar wat betekent dat nu precies?

Bij ons leren kinderen over verschillende geloven en levensbeschouwingen, terwijl het christelijke aspect van onze school als leidraad dient. Dit uit zich vooral in hoe wij met elkaar omgaan en in de aandacht voor normen en waarden. We vinden het belangrijk dat kinderen verantwoordelijkheid nemen voor de sfeer in hun groep, de school en op het plein. Daarom hebben we gedurende de dag momenten van samenzijn, zoals het beginnen van de dag in de kring met een lied en een verhaal waarover we napraten. Aan het einde van de dag reflecteren we samen als groep op wat er is gedaan en gebeurd, zodat ieder kind met een goed gevoel naar huis gaat.

Onze leerkrachten spelen hierin een actieve rol en zorgen ervoor dat deze momenten betekenisvol zijn. Ze gebruiken diverse werkvormen om kinderen te betrekken, zodat ieder kind actief kan meedoen en zich gehoord voelt. Voor deze momenten maken we gebruik van de methode Trefwoord. Deze methode helpt kinderen levensvragen te verkennen, zoals “Wat is eerlijk?”, “Wat betekent God voor mensen?”, “Waarom pesten mensen elkaar?”, en “Hoe kan ik iets betekenen voor anderen?”.

Trefwoord inspireert kinderen en zet hen aan het denken. Door hierover in de klas te reflecteren, leren ze hun eigen keuzes te maken en deze bewust te onderbouwen. Zo bouwen we samen aan houvast, vertrouwen en perspectief, zodat elk kind zich voorbereid voelt op de toekomst. Bij Brede School Overdinkel draait het om samen groeien, leren en ontdekken, met respect voor elkaars unieke verhaal.